Fotózás

A reptéri spotterhelyek “használata”

Hogy legyen fotós téma is – és főleg magamnak szól a bejegyzés, legalábbis én mindig nagyon értetlenül nézem a térképet, amikor a családdal elhatározzuk, hogy elmegyünk repcsiket nézni, fotózni.

Ha rögtön a konklúzióra vagy kíváncsi, kattints ide.

Gondolatmenet

A Liszt Ferenc reptérnél – ha jól tudom – két helyen lehet kényelmesen figyelni a le- és felszálló gépeket, a Spotterdombról (ez a kényelmesebb, vannak padok, és árnyék, és általában társaság is) és a Cargodombról. Szerencsére a gépek irányát elég jól előre jelzik, tehát akár még tervezni is lehetne, ha kicsit informatívabb lenne az oldal, ahol erről nagyon szép grafika van fent, jelenleg pl. ez:

31-es irány

Túl sok lehetőség nincs, a másik opció ez lehet:

13-as irány

A magyarázat a fenti weboldalról a következő:

A légijármű a le-és felszállásokat lehetőség szerint szembeszélben hajtja végre. A szél sebességétől és irányától függően ezért két pályairány használatos: a 31-es és a 13-as. A 31-es irány azt jelenti, hogy a le- és felszálló repülőgépek 310-es irányba, azaz észak-nyugati irányba repülnek. Ilyenkor a leszállás dél-kelet felől, azaz Vecsés, illetve Üllő irányából történik, a felszállás pedig északnyugati irányba, azaz Budapest felé.
A 13-as irány ennek a fordítottja: ekkor Budapest felől érkeznek a leszállásra készülő repülőgépek, míg felszálláskor délkeleti irányba – Vecsés, Üllő irányába – hagyják el a repülőteret.

Őszinte leszek, voltunk már kint párszor, de a kis agyamnak mindig gondot okozott értelmezni a dolgot, ugyebár a két irány nem ugyanazt a pályát használja, tehát adott időben egyikre csak le, a másikről csak felszállnak a gépek (pirossal a pályák):

Az írás pillanatában a 31-es irány van érvényben. Hívjuk segítségül a Flightradart:

Épp felszálló gép

Nézzük meg közelebbről:

A “bal oldali” pályáról indult

Egy kicsit jobban utánanézve a reptér oldalán bővebb információt is adnak az irányok értelmezéséről (de az én kis fejemben még ez is nehezen állt össze):

Két párhuzamos pálya esetében egy betű is kiegészíti a megjelölést: a bal vagy a jobb, vagyis a L és a R betűk. Így a 2. pálya, ha Monor felől közelítjük meg, a 31R nevet kapja, míg ugyanaz a betoncsík Rákoshegy felől a 13L nevet viseli. Ezek a számok és betűk hatalmas méretben, a 3 fokos siklópályának megfelelő torzításban vannak felfestve pályák végére, a küszöböket jelző „zebra” szerű csíkozás után

Itt lett gyanús a dolog, a kiemelt részre tekintettel. Gyors google maps bezoomolás után voilá:

31L, hoppá, ennyire logikus, 31-es irány van, és ahogy írtam, a bal oldali pályán szálltak fel…

Konklúzió

Tehát kombinálva az eddigieket, ha csak egy információt akarsz megjegyezni (és ismét: ez főleg magamnak szól, hogy legközelebb csak ezt kelljen elővenn), akkor ez legyen az: a Flightradaron követheted, épp mikor mennyi gép jön-megy, a Hungarocontrol oldalán meg tudod nézni, hogy melyik irány van érvényben, attól függően hogy 13 vagy 31, már tudod is, hogy melyik irányt figyelheted jobban a Cargodomb felől, és melyik irányt a Spotterdombról:

13-as irány (leszálló gépek narancs nyíl, felszálló gépek kék nyíl)

31-es irány (leszálló gépek narancs nyíl, felszálló gépek kék nyíl)